Rabu, 15 Mei 2013

Selamat Hari Ibu


Itulah mak saya. Hajjah Mutiah Binti Haji Yaacob. Seorang mak yang garang pada ketika kami kecil dan seorang ibu yang sangat berjimat cermat. Sekarang kami dah besar dan mak x segarang dulu. Semua ada mak kan. Dan tahu kan apa pengorbanan seorang mak pada anaknya. jadi tak perlu bercerita panjang. Satu dunia tahu betapa mulianya seseorang itu yang bergelar Emak. Apa yang penting bagi seorang anak adalah mendoakan emaknya sentiasa sihat dan panjang umur.

Kol mak malam tu :-
Aku : Assalamualaikum mak..Mak! selamat hari ibu..
Mak : Terima kasih. Apa ucapannya..
Aku : emm semoga sihat-sihat selalu (malu-malu nak berkata)
Mak : Itu je ke?
Aku : Ape lagi yer... (tibe-tibe blur padahal banyak nk ucap)
Mak : Laaa doa la mak murah rezeki ke, panjang umur ke..
Aku : Ha! itulah nak cakap tadi..
Mak : Terima kasih yer.
Aku : Sama-sama.

Dan malam itu jugak lebih kurang jam 11 malam saya dilanda alergik yang teruk. Bengkak satu muka, dagu, mata dan mulut. badan usah nak kate lah. Timbul segala gegata. Dan lebih malang stock ubat kehabisan. Memang derita lah malam tu. Tak tidur malam melayan betapa gatalnya. Air garam habis dilumur satu badan tetap tak dapat hilangkan kegatalan tu. Pasrah rasanya. Saya yang merasa dan saya menanggung keseorangan. (akibat suami jauh)..
Ini semua angkara makan ayam di tempat kenduri. Yeah! Mendapatlah saya. Now!! ayam tergolong dalam Alergic List saya. Wuaaaaaa tak mampu bayangkan nak berpisah dengan ayam. Ma feberat!!!!! mak pesan berhentilah dulu makan ayam. Ofismate pula suruh makan ubat cuci darah mungkin ada darah kotor. Ada juga yang suruh bekam. Oh! Terima kasih kerana perihatin terhadap saya. Redha ida. Sabar ida. Allah sedang mengujiku. Semoga saya tabah menjalani kehidupan sehari-hari tanpa suami disisi. Amin Amin.

Tiada ulasan: