Khamis, 2 Mei 2013

Pilihan Raya Umum 13

Teruja sangat. Tahun ni adalah tahun pertama kalinya aku layak untuk mengundi.
Tak sabar berada dalam situasi mengundi. Mesti meriah kan.
Beratur ramai-ramai, Serah mykad, Calit dakwat kekal kat jari, Tick pada kotak form pemimpin yang kita suke, Masuk kertas dalam tong dan Balik rumah.

Aku mengundi di sekolah rendah aku SRK Tebok Banjar. Lama sangat dah tak jejak sekolah tu. Mesti banyak perubahan dan bangunan baru. Lagilah tak sabar nak mengundi. Dua dalam satu keterujaan itu.

Ada lagikah replika keris di tempat perhimpunan?
Ada lagikah kolam ikan di hadapan bilik guru?
Ada lagikah pondok di depan kelas?
Ada lagikah biji getah di tepi padang?
Ada lagikah pokok besar yang sekelilingnya simen?

Aku pergi mengundi dengan adik-adikku sekali. Kami bekas pelajar di sekolah rendah yang sama. Tak sabar nak bergambar sakan di sekolah lama. Ouw! Nanti mesti jumpa kawan lama kan yang sebaya. Arr lagilah tak sabar.
PRU 13 kali ini agak meriah kan. Mungkin tahun ni aku layak dan baru aku terasa kebahangannya.
Meriah dengan bendera partinya.
Meriah dengan replika kreatif semua parti.
Meriah jugak lagu mengundi di tv. Aku paling suka lagu Sayangi Selangor. Muziknya menarik.

Apapun harapan aku disini pemimpin yang dah menang tak kira parti apa pun jangan tak nampak muka selepas tu. Itu yang orang tak suka dan seringkali berlaku. Janji sana sini tapi tak tepati. Lagilah orang tak suka. Hargailah jasa rakyat. Yang pasti jangan ada keganasan di hari mengundi. Tak bagus padangan orang dimata dunia. Malaysia kan negara yang aman. Kekalkan lah jati diri anda sebagai manusia yang bertamadun. Peace yo!!

Yang mana pilihan anda pastinya pilihan yang tepat.
Yang pasti undi adalah rahsia kan.
Suami mengundi di kampungnya di Jengka, Pahang.  Balik asing-asing :(


Tiada ulasan: